Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

 

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Een online zoekmachine zoals Google kan het online succes van je organisatie een enorme boost geven. Als je beter gevonden wordt in Google krijg je meer relevante bezoekers op je website en daardoor meer potentiële klanten. Maar hoe kun je nu opvallen in Google tussen al die organisaties en bedrijven die hetzelfde product of dienst leveren als jij? Je kunt opvallen via zoekmachine-optimalisatie (SEO) of via Adwords campagnes (SEA). In deze editie van de SEO kennisbank gaan we dieper in op de vraag wat is het verschil tussen SEO en SEA en wanneer je welke strategie dient te gebruiken.

Wat is SEO?

Search Engine Optimization of zoekmachine-optimalisatie – is een marketingstrategie waarmee je de zichtbaarheid en vindbaarheid van je website in de gratis zoekresultaten van zoekmachines kunt verbeteren.

De organische zoekresultaten van Google zijn de zoekresultaten in het midden van de pagina.

Dit zijn de zoekresultaten die niet gesponsord zijn (geen advertenties dus). Het zijn de zoekresultaten die automatisch of organisch uit het zoekalgoritme van Google rollen.

Waarom is SEO belangrijk?

Google wil voor elke zoekopdracht de meest relevante resultaten tonen, bij voorkeur van betrouwbare websites. Zo vindt iedereen snel de informatie die hij of zij zoekt.

Helaas zijn zoekmachines (nog) niet zo slim als mensen. Als je goed wil scoren in Google (of Bing of Yahoo) dan moet je deze zoekmachines helpen. Je moet aan ze vertellen waar de pagina’s op je website over gaan. Dit doe je met zoekmachine-optimalisatie of SEO.

Er zijn 2 verschillende SEO onderdelen:

  1. Met on-page SEO / on-site SEO vertel je Google hoe je website is opgebouwd is en wat de verschillende pagina’s op je website inhouden qua content . Dit doe je onder meer door op je website je teksten, afbeeldingen en andere media te optimaliseren en door SEO-titels en meta-beschrijvingen en XML sitemaps te gebruiken.
  2. Met off-page SEO / linkbuilding laat je websites gerelateerd in je branche naar je eigen website linken. Zo krijgt je website meer relevantie in de ogen van Google. En hoe geloofwaardiger je website is, hoe beter deze zal scoren in de zoekresultaten. Pas wel op: heeft de website die naar jouw website linkt niets te maken met jouw branche, dan zal Google daar een penalty aan verbinden en je lager in de zoekresultaten zetten.

Met SEO zorg je er dus voor dat de zoekmachines je website beter kunnen begrijpen. Hierdoor kunnen ze je website op het juiste moment aan de juiste mensen tonen. Zo trek je meer en vooral ook de relevante bezoekers aan die specifiek zoeken naar jouw producten of diensten.

Voordelen van SEO

Duurzame resultaten
SEO is een duurzame investering. Als je de inhoud van je website voortdurend optimaliseert dan zul je na enige tijd meer bezoekers en klanten op je website zien. En dit aantal zal steeds toenemen. Dat is een aantoonbaar bewezen.
SEO is een investering die blijft omdat de resultaten van je investeringen (het aantal bezoekers, klanten, leads en verkopen op je website) voortdurend groeien.

Meer geloofwaardigheid
Hoe hoger je scoort in Google, hoe hoger je zichtbaarheid en naamsbekendheid. En hoe hoger je scoort in de organische, gratis zoekresultaten van Google, hoe groter je geloofwaardigheid.
Zichtbaarheid kun je kopen. Geloofwaardigheid niet! En klanten kopen liever van een betrouwbaar bedrijf dan van een bedrijf dat vooral veel geld uitgeeft aan reclame. Met SEO vergroot je je zichtbaarheid, naamsbekendheid én geloofwaardigheid. Een topinvestering dus!

Geen advertentie- maar investeringskosten
Met zoekmachine-optimalisatie betaal je geen advertentiekosten aan Google. Je steekt je investering dus rechtstreeks in je website en zorgt ervoor dat je daarmee hoger komt in Google.

Nadelen van SEO

Lange termijn
SEO heeft echt tijd nodig. Het kan minimaal enkele maanden duren voor je de toename gaat zien in bezoekers voor de tijd en moeite die je investeert.

Niet eenvoudig
De basis van SEO is en blijft niet moeilijk: deel handige of makkelijke informatie op je website en zorg ervoor dat online zoekmachines begrijpen waar elke pagina op je website over gaat. De voortdurende optimalisatie van je website  is echt niet eenvoudig. Je moet met veel dingen rekening houden en de zoekmachines passen voortdurend hun algoritmes aan. Heb je hier niet voldoende kennis van, neem dan contact op met een specialist.

Geen 100% garantie op resultaat
Ook als je alles volgens het SEO-boekje doet, is er geen garantie dat je voor een bepaalde zoekterm op de eerste pagina met zoekresultaten zult belanden. Als er bijvoorbeeld erg veel concurrentie in je sector is dan zul je voor je plaats moeten knokken (of betalen).

Investeer je tijd en energie daarom zo: optimaliseer je website voor zoektermen en combinaties van zoektermen die veel gezocht worden maar waar nog niet veel concurrentie voor is. Dit noemen we ook wel een zoekwoorden onderzoek.

Wanneer zou je investeren in SEO?

SEO is een ideale oplossing om je online reputatie, je zichtbaarheid en vooral ook je vindbaarheid (door de juiste bezoekers) op termijn uit te bouwen.
Heb je tijd en energie en heb je interessante kennis en ervaring die je kunt delen? Aarzel niet en deel deze informatie op je website en/of blog. Hoe vaker en consistenter je dit doet, hoe groter de ROI zal zijn.

SEA (Google AdWords)

Wat is SEA?

‘Search Engine Advertising’ of ‘Zoekmachine adverteren’ – is een vorm van reclame waarbij je je website, producten en diensten met betaalde advertenties in de resultaten van online zoekmachines promoot.

Waarom is SEA belangrijk?

Als je je advertenties goed opmaakt dan toont Google je advertenties gericht aan jouw doelpubliek. Hoe beter je je advertentie afstemt op je doelpubliek en op de inhoud van de landingspagina op je website, hoe minder je advertentie zal kosten en hoe beter je resultaten zullen zijn.

Met SEA kan je gericht en snel:

  • Je zichtbaarheid vergroten
  • Geïnteresseerde mensen naar je website halen
  • Conversies (leads, verkopen…) op je website realiseren

Voordelen van SEA

Snelle resultaten
SEA werkt direct. Zodra je start met het adverteren zul je ook het verkeer op je website zien toenemen. SEA is erg aantrekkelijk als je snel zichtbaarheid en naamsbekendheid voor je (nieuwe) merk, bedrijf, product, dienst of evenement wil creëren en/of als je wil testen of mensen in je nieuwe product of dienst geïnteresseerd zijn.

Zichtbaarheid
Als je investeert in zoekmachine advertenties dan verschijnt je website op de meest prominente plaatsen in de zoekresultaten, namelijk op de eerste pagina met zoekresultaten boven of onder de organische zoekresultaten. Hierdoor is de kans een behoorlijk stuk groter dat je potentiële klanten naar je website leidt die oprecht geïnteresseerd zijn in je product of dienst.

Doelgericht
Met SEA kun je doelgericht adverteren. Zo kun je eenvoudig een regio instellen waarbinnen je wilt adverteren. Dat is handig voor kleine bedrijven die voornamelijk klanten in de buurt willen bereiken.

Als je via zoekmachines adverteert dan bereik je je potentiële klanten op het juiste moment en op de juiste plaats:

  • wanneer ze naar een oplossing (product/dienst) voor hun probleem zoeken
  • bovenaan of eventueel onderaan de zoekresultaten van hun zoekopdracht

Als je (potentiële) klanten je advertentie zien dan zijn ze meestal al geïnteresseerd en dan hoef je hen niet meer te overtuigen over de relevantie van je product of dienst.

Nadelen van SEA

Korte termijn
SEA is echt een korte termijn strategie: als je stopt met het uitgeven van advertentiebudget dan verdwijnen je advertenties en dan ben je niet meer zichtbaar in de zoekresultaten.

Prijzig
SEA kan erg veel geld kosten, afhankelijk van de sector waar je werkzaam in bent, het bereik wat je instelt en hoe agressief de concurrentie adverteert binnen AdWords. Bovendien kun je ook veel fout doen als je geen kennis van zaken hebt (en zo dus ook veel te veel budget aan Google uitgeven).

Wanneer zou je investeren in SEA?

Wil je de snel de zichtbaarheid en naamsbekendheid voor je (nieuwe) merk, bedrijf, product, dienst of evenement  vergroten? Dan is SEA zeer geschikt.

Korte samenvatting:

Het antwoord op de vraag wat is het verschil tussen SEO en SEA:

SEO is een vorm van online marketing waarmee je je online reputatie, vindbaarheid en zichtbaarheid in online zoekresultaten op de lange termijn verbetert via relevante en geoptimaliseerde informatie op je website.
SEA is een vorm van online marketing waarmee je de zichtbaarheid van je bedrijf en producten in online zoekresultaten direct vergroot via AdWords advertenties.

Vragen of opmerkingen?

Heb je vragen over deze blog of wil dieper ingaan op de vraag wat is het verschil tussen SEO en SEA? Of wil je gewoon meer bezoekers en klanten op je website? Aarzel niet en neem contact met ons op. Omzetgroeier helpt je graag!



B2B Leadgenerator Bel me terug