Google Analytics 4

Google Analytics 4

Google Analytics 4

Google Analytics 4: klaar voor de toekomst met nieuwe inzichten

Google Analytics, wie kent het niet? De bekendste analysetool ter wereld is ingrijpend vernieuwd! Universal Analytics (UA) maakt geleidelijk plaats voor Google Analytics 4 (GA4). Het nieuwe event-driven datamodel en de mogelijkheid om eenvoudiger cross-platform te meten zijn de belangrijkste innovaties. Google introduceert het nieuwe Google Analytics 4 als de versie waarmee je ‘precies die inzichten verzamelt die essentieel zijn voor een slagvaardige toekomst’.

Het event-driven datamodel als opvolger van gebruikers en sessies

De belangrijkste noviteit is de manier waarop het nieuwe analyseprogramma de website meet. Een nieuw event-driven datamodel vervangt de gebruikers en sessies die we kennen vanuit Universal Analytics. Google heeft hier bewust voor gekozen vanwege de opkomst van mobiele apps en single page sites. Veel informatie uit de vertrouwde meetmethode zijn daarbij niet meer relevant. Denk bijvoorbeeld aan de bounceratio, de tijd op een pagina en het aantal pagina’s per sessie. Dankzij deze ontwikkeling heeft Google voor het nieuwe Analytics 4 gewerkt aan een nieuw event-driven datamodel.

De nieuwe meetmethode binnen Google Analytics 4

In het nieuwe event-driven datamodel worden sessies en pageviews los van elkaar gemeten. In plaats daarvan meet het een serie van opvolgende events. Via parameters geeft ieder event extra informatie door aan Google Analytics. De nadruk verschuift hiermee naar het aantal waardevolle bezoeken en interacties, wat voor ondernemers veel nauwkeuriger en relevanter is.

Nieuwe parameters

De hierboven genoemde parameters zijn data die tijdens de events worden gemeten en worden opgenomen. Een scroll op een pagina wordt in Google Analytics 4 gezien als één van de belangrijkste meetpunten. De pagina meet zo’n scroll als een event, met ‘Percent_scrolled’ als gerelateerde parameter. Om data inzichtelijk te maken heeft iedere gebeurtenis een eigen parameter. Dit is één van de functies waarmee Analytics nauwkeuriger inzicht geeft in het websitegedrag van jouw bezoeker.

Een greep uit de voordelen van GA4

Naast nauwkeuriger inzicht brengt de komst van GA4 nog een aantal interessante voordelen met zich mee. Een greep uit de voordelen:

  • Doelgroepen beheren is eenvoudiger door de mogelijkheid om bezoekers automatisch te groeperen
  • Engagement is eenvoudiger en nauwkeuriger te meten doordat de bounceratio is vervangen door ‘engaged sessions’
  • Het succes van je campagnes kun je nauwkeuriger meten doordat je de databronnen van websites en apps onderling kunt koppelen
  • De analysehub (waarmee je rapporten op allerlei manieren kunt analyseren) is in Google Analytics 4 gratis beschikbaar

 

Google Analytics 4 GA4

Nauwkeurige statistieken vertaald in begrijpelijke inzichten

Voor jou als ondernemer biedt Google Analytics 4 meer nauwkeurigheid en relevantie in de statistieken over  jouw websiteverkeer. Bij Omzetgroeier vertalen we deze statistieken graag in begrijpelijke inzichten die jou als ondernemer helpen je doelen te realiseren. Benieuwd hoe de vernieuwde variant van Google Analytics jou concreet kan helpen? Bel of mail ons en we praten je graag bij!