Waarom is online marketing beter dan offline marketing?

Waarom is online marketing beter dan offline marketing?

Marketing vandaag de dag draait vooral om keuzes. Waar ga je voor? Voor een advertentie in de lokale krant, het in de arm nemen van een online marketing bureau, naar een Open Coffee evenement of toch voor lid worden van een businessclub?
Uiteindelijk gaat het niet om de marketingkosten maar om investeringen voor jouw bedrijf die omzet verhogend gaan werken!

Het grote belang van online marketing

In de praktijk merk ik dat bij bedrijven en instellingen die ik bezoek veelal verwarring is ontstaan over de aanpak en werking van online marketing. Er wordt al snel gezegd: “Online marketing is niets voor ons.” Maar in deze tijd is online marketing  voor vrijwel elk bedrijf of instelling van belang. En als het toch nu niet zo is, dan zal het over 10 jaar zeker zo zijn want de jongere generaties groeien op in een tijd die steeds digitaler gaat worden. Het zogenaamde internet of things. Vooral door deze verschuiving zul je zien dat straks echt iedereen en alles zich online bevindt. Het is nu al realiteit: Er zijn bijvoorbeeld al koelkasten op de markt die online waarschuwen wanneer de melk op is!

Waarom is online marketing beter dan offline marketing?

Bron: Stylepinner.com

Bouwen aan en in de toekomst

Wanneer we kijken naar offline media, dan loop je altijd tegen het probleem aan dat het maar tijdelijk is. Een folder die bezorgt word zal weer verdwijnen in het ronde archief. Met online marketing werk je letterlijk aan de toekomst. Denk maar eens aan de artikelen of andere online producten/diensten die je publiceert op internet. Deze worden geïndexeerd door Google waardoor je in de loop van de komende jaren steeds beter online gevonden wordt door jouw doelgroep. Wat te denken van jouw social-mediakanalen of van e-mailmarketing? Je begint bij nul volgers / fans / abonnees en gaandeweg bouw je een heel bestand op aan fans en abonnees waarop je daarna jouw online-marketingcampagnes kunt richten. Toch zit er een risico aan: Een goed voorbeeld hiervan was Hyves. In Nederland destijds hét sociale platform, en nu gedegradeerd door de opkomst van o.a. Facebook.

Online adverteren vergt minder investeringen, dus goedkoper

Wanneer we kijken naar offline adverteren tegenover online adverteren en social media adverteren, dan zie je al direct dat online adverteren vele malen goedkoper is. Een advertentie in de krant kost je al snel € 500 waarbij je dan een oplage van rond de 20.000 hebt. Bij online adverteren zou je voor die oplage ongeveer € 50 of misschien zelfs wel minder betalen. En daarbij spreken we dan nog niet eens over hoeveel mensen daadwerkelijk jouw advertentie te zien krijgen. Want bij offline adverteren moet je de verkoper maar geloven over hoeveel mensen je daadwerkelijk gaat bereiken. Via online en social media adverteren kun je aan de hand van de statistieken daadwerkelijk zien hoeveel mensen je gaat bereiken en hebt bereikt. En om het allemaal nog aantrekkelijker te maken, kun je via het online en social media adverteren kiezen voor kost per klik. Dit houdt in dat je alleen betaalt als iemand doorklikt op je advertentie. Potentiële klanten kunnen dus wel je advertentie zien (vertoning in vaktermen) en daar betaal je als adverteerder niet voor. Kortweg: online en social media adverteren zijn vaak goedkoper en het rendement is veel hoger.

Online campagnes kun je real-time bijsturen

Steekproefsgewijs kan er bijvoorbeeld gemeten worden welke brochure per post het beste presteert en deze wordt dan onder de gehele doelgroep verspreid. Online is dit vaak hetzelfde maar het voordeel van online-campagnes is dat je de campagne vrijwel ieder moment kunt aanpassen. Niet alleen op doelgroepen, maar ook op tijd en investering.

Stel dat je een online advertentie hebt die mensen uitnodigt om mee te doen aan een actie maar na een tijdje heeft er nog niemand op jouw advertentie geklikt. Je kunt dan eenvoudig deze advertentie aanpassen en optimaliseren zodat hij beter zal presteren door gerichte kennis vanuit het directe verleden. Probeer dat maar eens met een voorbedrukte flyer die al lang bij de doelgroep in de brievenbus ligt!!

Opnieuw bereiken van je doelgroepen (remarketing)

Of je nu offline of online jouw doelgroep benadert, vaak heeft niet iedereen direct de gelegenheid om daadwerkelijk de tijd te nemen om zich in jou te verdiepen. Denk maar eens aan de mensen die je buiten proberen te benaderen met bijvoorbeeld een reclamefolder. Je neemt even de tijd om het verhaal van deze mensen aan te horen, of soms niet,  daarna ga je weer verder. Daarna is het voor de mensen die aan het flyeren zijn, vrijwel onmogelijk om jou opnieuw te bereiken tenzij ze je toevallig nog een keer zien die dag!

Kunnen we dit online ook? Ja zeker, maar beter! We zetten een campagne op waarbij wij jouw aandacht trekken en je brengt een bezoek aan onze website. Helaas ben je te druk en moet je na enkele minuten van oriënteren de website verlaten om verder te gaan met hetgeen waarmee je bezig was. Dankzij remarketing kunnen wij jou eenvoudig weer terughalen door het vertonen van een advertentiebanner die wij bijvoorbeeld vertonen via Facebook (Facebook remarketing) of bijvoorbeeld via andere websites waar Google banners vertoond worden (dit heet Google remarketing). Door het slim inzetten van je remarketing-campagnes kun je de aandacht terugwinnen van een bezoeker die eerder geïnteresseerd in je was. Een belangrijke tactiek, want het zou immers zonde zijn om geld te investeren in het winnen van de aandacht van een geïnteresseerde doelgroep om die daarna kwijt te raken.

Meten = Weten

Wanneer we kijken naar offline media dan is het erg lastig om deze campagnes meetbaar te maken. De enige manier om dit te doen is om mensen bijvoorbeeld te verwijzen naar een uniek gedeelte op jouw website die je vermeldt op de flyer. Of je vraagt mensen hoe ze bij jou terecht zijn gekomen.

Met online marketing kun je alles goed meten, uiteraard wanneer je wel eerst goed jouw online-marketingkanalen instelt. Met Google Analytics kun je eenvoudig doelen instellen op jouw website en zo kun je binnen no-time zien hoeveel mensen in deze maand jouw contactformulier hebben ingevuld of hoeveel mensen jouw product hebben gekocht. Uiteraard moet je deze doelen wel eerst instellen via Google Analytics en dit is iets wat veel bedrijven al snel vergeten. Ze installeren Google Analytics, controleren maandelijks enkel de websitegebruikers en vergeten om hun doelen te verifiëren. Hetzelfde geldt voor Google Adwords, Facebook adverteren en andere manieren van adverteren via social-media of online adverteren. Stel altijd je doelen in zodat je de resultaten goed meetbaar kunt maken. Wanneer je dit doet dan benut je het voordeel van online marketing dat heet: Meten = Weten = Maximaal rendement behalen. Dit heb ik al geleerd vanaf mijn 4e levensjaar toen ik te maken kreeg met Diabetes: ook daar is van toepassing Meten = Weten voor een zo’n goed mogelijk leven.

Niet klakkeloos adverteren maar met scherp

Hiervoor had ik het al even over het adverteren in de krant. Ik wil absoluut niet de indruk wekken dat adverteren in de krant slecht is, maar ik noem het klakkeloos adverteren. Het is altijd lastig om in te schatten welke mensen je gaat bereiken en ook hoeveel mensen je gaat bereiken. Een krant heeft natuurlijk een bepaalde oplage, bijvoorbeeld 50.000 exemplaren per week. Maar wat is daarvan het bereik? Laatst sprak ik nog met een MKB-er die mij vertelde dat ze enkele duizenden euro’s op jaarbasis investeren in krantenadvertenties maar dat ze er bijna niks uithalen. Wanneer ik dan kom met de vraag: “Hoe maak je het krantenartikel meetbaar? Dan komt er het antwoord: “Dat doen we niet.” Natuurlijk is dit een gemiste kans, maar offline adverteren geeft je gewoon beperkte mogelijkheden om het meetbaar te maken en daardoor is het vaak klakkeloos adverteren, hopen dat je iemand interesseert en dat het uiteindelijk iets zal opleveren.

Online adverteren biedt je de mogelijkheid om gericht mensen te bereiken. Denk maar aan adverteren op basis van leeftijden, locatiegegevens, CRM-gegevens of remarketing. Men investeert in online en social media advertenties waarbij je gericht de advertenties naar buiten kunt brengen en kunt aangeven wie je wel en niet wilt bereiken. Bij een krant, flyer, billboard of andere manier van offline adverteren is het afwachten wie de advertentie ziet en wat ze er mee gaan doen. Er zijn weinig opdrachtgevers of producten die elke klant vragen via welk kanaal ze bij hem of haar terecht zijn gekomen.

De oplossing zou kunnen zijn: ga crossmediaal

Ben je een fan van offline marketing?
Natuurlijk heb ik de voordelen van online marketing belicht, maar dat komt ook omdat op de punten die ik behandelde in dit artikel, online marketing hoger scoort dan offline marketing. Toch is het zo dat je in deze tijd nog altijd te maken hebt met online- en offline doelgroepen.

Ik ben ondanks mijn online inspanningen voor bedrijven en instellingen ook van mening dat over enkele jaren er weer een punt komt dat mensen “online moe” worden. Of misschien wel dat de meeste bedrijven stoppen met offline marketing en zich alleen maar op online gaan richten. Ik zou me voor kunnen stellen dat als het eerste gebeurt, er weer ruimte komt voor bedrijven om juist offline marketing toe te passen. Wie weet… Dan ben je als consument blij dat er 1 folder in de brievenbus komt. Dit maakt je als bedrijf juist weer uniek!

Hierover doorpraten? Neem contact met ons op!



B2B Leadgenerator Bel me terug