Van online naar offline bezoekers

van offline naar online bezoekers

Van online naar offline bezoekers

De trend van online naar offline bezoekers bestaat al een tijdje; online bezoekers die op internet zoeken naar een product en deze op een fysieke locatie willen zien en aanschaffen.

Deze trend is ook ontdekt door webshops die steeds vaker een fysieke vestiging in Nederland oprichten, ook wel van clicks naar bricks genoemd. Beleving, 1-op-1 contact met de klant en service zijn de motieven hierachter.
Enkele voorbeelden zijn:

Coolblue

Coolblue opende als eerste al in 2003 zijn eerste fysieke winkel, uiteraard in thuishaven Rotterdam. Inmiddels zijn de winkels ook te vinden in Amsterdam, Eindhoven, Groningen en Utrecht.

Neckermann

Het voormalig postorderbedrijf Neckermann krijgt na zijn mislukte online bestaan een derde leven als fysieke winkelketen. Hiervoor zijn 8 winkels inclusief al het personeel overgenomen van de Kijkshop keten. Die winkels gaan dienen als de etalage van Neckermann. Hiermee zijn de plannen nog niet ten einde: Op termijn wil Neckermann nog een 10-tal winkels openen in Nederland. Het Amerikaanse bedrijf Readen Retail zit hierachter.

Leapp

Leapp is in 2011 opgericht als internet-only winkel en opende eind 2012 zijn eerste fysieke winkel. Dit jaar zijn winkels geopend in Nijmegen, Apeldoorn, Amersfoort, Tilburg en Den Haag.

van online naar offline bezoekers

Door de opkomst van voornoemde en veel andere webshops is de leegstand in het Nederlandse straatbeeld duidelijk zichtbaar. Steeds meer fysieke winkels zijn gedwongen te stoppen vanwege tegenvallende verkoopresultaten. Is er dan voor de lokale ondernemer nog bestaansrecht mogelijk? Jazeker wel. Hier alvast een aantal handige tips:

Lokale SEO tips om in de top 3 te staan!

Verificatie van Google Mijn Bedrijf

In Google Search zal alleen een geverifieerde locatie worden getoond. Met een geverifieerde locatie is het ook mogelijk dat een bepaald gebied wordt aangegeven; een locatie in Vaassen zal bijvoorbeeld ook vertoond worden wanneer er een zoekopdracht wordt uitgevoerd vanuit Apeldoorn.

Plaats zoveel mogelijk informatie in Google Mijn Bedrijf

Na de verificatie ben je niet klaar. Het invullen van de juiste labels is zeker het belangrijkste invoerveld binnen Google Mijn Bedrijf. In deze labels kun je aangeven wat voor een soort bedrijf je hebt. Indien jouw bedrijf meerdere labels omvat, dien je deze ook in te vullen.

Lokale pagina’s toevoegen

Als jouw bedrijf meerdere locaties heeft geeft Omzetgroeier als advies om speciale pagina’s per locatie toe te voegen binnen de website. Een bezoeker zal zich het beste herkennen wanneer een pagina is geschreven op basis van zijn of haar locatie. Het is daarom belangrijk om de lokale locatie te vernoemen in de url, title, meta-description, headers, tekst en alt-tags.

Wees zorgvuldig

Vaker dan we willen ziet Omzetgroeier bedrijven die meerdere Google+ pagina’s hebben maar die niet accuraat en consistent worden bijgehouden. Oude adressen, telefoonnummers, openingstijden en zelfs website URL’s. Zorg ervoor dat elke lokale business zowel op je website als in Google+ consistent is in de informatie die wordt gegeven.

Reviews verzamelen

Veel bedrijven verzamelen al reviews via bijvoorbeeld The Feedback Company of Trustpilot. De reviews in Google worden helaas vaak vergeten. Waarom zijn ze zo ontzettend belangrijk? Google verwerkt deze reviews ook in het algoritme voor lokale resultaten.

Een bijkomend voordeel is dat er vanaf 5 recensies sterren worden getoond in Google, wat positief bijdraagt aan het doorklikratio.

Lokale SEO

Met lokale zoekmachineoptimalisatie kunnen ondernemers een tweede stap zetten om zich onderscheiden ten opzichte van de concurrent. Wil je hier ook mee aan de slag? Omzetgroeier is je graag van dienst.



Scan je website B2B Leadgenerator Bel me terug