Nieuwe website

Nieuwe website

De lancering van de nieuwe website is een feit! Bij een nieuwe huisstijl hoort vanzelfsprekend ook een nieuwe website. Nu zul je denken: mooi, een nieuwe website! (Nieuwe) diensten worden nog beter gepresenteerd en de site is gebruiksvriendelijker maar vergeet niet dat er veel komt kijken bij de lancering van een nieuwe website. Natuurlijk zit de website goed in elkaar op het gebied van zoekmachineoptimalisatie (SEO) en staan alle producten en of diensten goed op een rij. Toch kunnen er fouten ontstaan wanneer een lancering niet vakkundig plaatsvindt. Vooral op het gebied van de vindbaarheid.

Stel je eens voor, je hebt een website die goed vindbaar is, waar redelijk veel bezoekers op af komen en die redelijk vaak zorgt voor een  offerteaanvraag of een belletje. Als je daar bij de lancering van je nieuwe website geen rekening mee houdt, is de kans groot dat je een hoop bezoekers en dus ook aanvragen of orders gaat missen.

Voorbeeld van een slechte lancering

Vanzelfsprekend zijn er in het recente verleden (ook grotere) bedrijven geweest die hun nieuwe website slecht gelanceerd hebben. Bij Transavia, de Rabobank en KLM zijn er met de lancering van hun nieuwe website flink wat SEO blunders gemaakt. Het niet meenemen van de SEO heeft niet alleen effect op de bezoekers en de ranking in Google, maar kost ook veel geld en conversies. Wat zijn de stappen die je kunt nemen om wel de SEO mee te nemen bij de lancering van jouw nieuwe website?

1. Maak een 301 matrix

Dit begint met het in kaart brengen van alle URL’s van je oude website. Deze moet je vervolgens doorverwijzen naar de nieuwe pagina’s van je website. Dit worden 301 redirects genoemd. Waarom is het belangrijk om de oude URL’s door te verwijzen?

      • Bezoekers die via Google op je website belanden willen geen 404 pagina zien. Een 404 pagina wil zeggen dat een pagina vanuit Google niet meer bestaat. Daardoor haken bezoekers gelijk af.
      • Wanneer de oude URL’s niet worden doorverwezen, neemt Google ze niet op in de zoekresultaten. Vaak zie je dan na de lancering van de nieuwe website een daling in de bezoekersaantallen.
      • Het behouden van posities is makkelijker dan het opnieuw moeten inzetten op dezelfde positie. Dit kan veel tijd en geld kosten.

2. Gebruik van titels en metadata

Een goede titel en meta-beschrijving maakt dat je website beter opvalt in de zoekresultaten. Ook heeft de titel een positief effect op de zoekresultaten. Zet daarom in de titel de zoekwoorden die het meest belangrijk zijn.
De meta-beschrijving geeft de gebruiker een samenvatting van wat er op de webpagina te vinden is. Wanneer je geen meta-beschrijving aan je pagina’s hebt toegevoegd, dan zal Google zelf bepalen welke beschrijving het beste bij de zoekopdracht aansluit. Belangrijk om te weten is dat de meta-beschrijving geen effect heeft op de ranking in Google!

3. Opbouw van de URL’s

Een zoekmachinevriendelijke URL zorgt ervoor dat Google je webpagina goed kan vinden. Toch is het ook handig voor jou als bezoeker, zodat je weet wat je op de website kan verwachten. Een goede URL ziet er als volgt uit: https://www.omzetgroeier.nl/adwords-campagnes/.

De meeste CMS systemen zoals WordPress genereren automatisch een zoekmachinevriendelijke URL. Toch zijn er nog steeds veel URL’s aanwezig die gebruik maken van een niet-leesbare structuur, zoals bijvoorbeeld met het pagina id (nummer) in de URL.

4. Index en follow activeren

Een nieuwe website wordt meestal in een testomgeving ontwikkeld.
Wanneer de website uit de testomgeving wordt doorgezet naar de live omgeving, dan komt het regelmatig voor dat hierbij de noindex en nofollow aanwezig blijven. Deze zijn eerst geactiveerd zodat Google de website op de testomgeving niet kan scannen. Google zal de nieuwe website niet kunnen vinden. Zorg er daarom altijd voor dat je na de lancering altijd een extra controle uitvoert en de metatags index en follow toevoegt. Je kunt hiervoor de site extensie SeeRobots gebruiken.

5. Interne links & externe links

De interne en externe linkstructuur is zeer bepalend of je website succesvol gaat worden. De interne links gaan over de opbouw van je website. Je wilt de belangrijkste pagina’s zo goed mogelijk naar voren laten komen want deze scoren goed in Google. Bij de externe links wordt vooral gekeken naar het aantal verwijzende websites die een link maken naar jouw website.

6. Lancering

Alles gecheckt? Alle content klopt? Geen foute links meer? Voorkomen is beter dan genezen, dus zorg dat alles klopt. En dan is het moment daar, je gaat de website lanceren! Zorg ervoor dat de Google Webmasterhulptools en Google Analytics op je nieuwe website aanwezig zijn, zodat je kunt monitoren wat er gebeurt en houdt de statistieken goed in de gaten. Omzetgroeier gebruikt intern een uitgebreide checklist voor de lancering van een nieuwe website.



B2B Leadgenerator Bel me terug