Lokale vindbaarheid: het geheim voor relevant publiek en optimaal rendement

Lokale vindbaarheid het geheim voor relevant publiek en optimaal rendement

Lokale vindbaarheid: het geheim voor relevant publiek en optimaal rendement

Lokale vindbaarheid: ooit van gehoord? We verklappen je alvast dat lokale vindbaarheid een serieus verschil kan maken voor het rendement op je investeringen in online marketing. Hoe dat zit? Dat vertellen we je in deze blog.

 

Lokaal vindbaar: wat is dat precies?

Lokale vindbaarheid – ook wel bekend als local search – betekent in essentie niets meer of minder dan dat jij online vindbaar bent voor mensen die binnen een bepaalde regio naar jouw product en / of dienst op zoek zijn. In de meeste gevallen is dat een straal van een x-aantal kilometer rondom de plaats waar je gevestigd bent.

 

Maakt lokale vindbaarheid echt verschil?

Nu we weten wat lokale vindbaarheid inhoudt, lijkt het op het eerste gezicht misschien alsof deze aanpak geen verschil maakt. Zonder local search ben je immers ook gewoon vindbaar voor mensen uit jouw regio?! Dat klopt inderdaad, en toch is lokale vindbaarheid wel degelijk ergens goed voor. Om dat zichtbaar te maken, gebruiken we een voorbeeld van twee bakkers uit Apeldoorn, die allebei via Google adverteren: bakker Harry, die niets met local search heeft, en bakker Henk, die juist wel gelooft in de kracht ervan.

 

Lokale vindbaarheid in de praktijk

Bakker Harry en bakker Henk bieden allebei de mogelijkheid om hun vers belegde broodjes online te bestellen. Omdat bakker Henk weet dat zijn klantenkring in en rondom Apeldoorn woont, worden de advertenties van Henk alleen vertoond aan mensen die in een straal van maximaal 20 kilometer rond zijn bakkerij wonen. Zo investeert bakker Henk zijn advertentiebudget uiterst efficiënt: iedere euro die bakker Henk investeert, levert hem dankzij local search gemiddeld 14 euro op.

Van dat rendement kan bakker Harry alleen maar dromen. Zo af en toe bezorgt Harry een bestelling in Apeldoorn, maar omdat Harry niets met local search doet, worden zijn advertenties ook ver buiten Apeldoorn vertoond. Daardoor betaalt Harry ook voor mensen die vanuit Harlingen, Middelburg en Maastricht op zijn online advertentie hebben geklikt, maar vanwege de grote afstand geen bestelling bij hem hebben geplaatst. Iedere geïnvesteerde euro levert bakker Harry daardoor slechts 3 euro op.

 

Betekent lokale vindbaarheid dat ik alleen nog in de regio wordt gevonden?

Nee, met lokale vindbaarheid blijf je ook gewoon vindbaar voor klanten buiten je regio. Zo zijn we als Omzetgroeier gevestigd in Epe, maar helpen we ook klanten uit de rest van Nederland en zelfs in Spanje! Local search heeft dus geen negatieve invloed op je potentieel.

 

Meer weten over lokale vindbaarheid?

Deze blog vertelt je nog véél meer over alle ins en outs met betrekking tot local search. Benieuwd hoe jij meer rendement uit je online-advertentiebudget haalt? We kijken graag een keer samen met jou naar de mogelijkheden om local search voor jouw bedrijf in te zetten. Plan een geheel vrijblijvende afspraak met ons in!



Scan je website B2B Leadgenerator Bel me terug