fbpx

Hoe data het menselijk gedrag tijdens de coronacrisis inzichtelijk maken…

Hoe data het menselijk gedrag tijdens de coronacrisis inzichtelijk maken

Hoe data het menselijk gedrag tijdens de coronacrisis inzichtelijk maken…

In de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus blijkt weer eens hoe waardevol data zijn. Data maken belangrijke informatie over het gedrag van mensen inzichtelijk. Deze inzichten helpen overheden om de juiste regels op te stellen en adequaat beleid te vormen. Daarom publiceert Google geanonimiseerde locatiedata van gebruikers uit meer dan 130 landen.

Welke informatie maken de data van Google inzichtelijk?

De gedeelde locatiedata van Google zijn bedoeld om de drukte op diverse locaties te monitoren. In de rapportages is dan ook te zien hoeveel mensen er zijn in recreatie- en natuurgebieden en parken, maar ook in supermarkten, winkels, apotheken en het openbaar vervoer. Last, but not least wordt ook de drukte op werkplekken en rondom woningen in kaart gebracht. Per land zijn deze statistieken tot op provinciaal niveau inzichtelijk. 

Wat blijkt uit de locatiedata die Google openbaar heeft gemaakt?

Als we inzoomen op Nederland, zien we bijvoorbeeld dat er op de laatste zondag van maart 65% minder wordt geshopt en gerecreëerd. Ook blijkt dat er een vergelijkbare afname is in het gebruik van het openbaar vervoer. Daarentegen nam de drukte in en rondom woningen met ruim 10% toe.

Hoe brengt Google deze data in kaart?

Voor het verzamelen van de locatiedata gebruikt Google samengestelde data op basis van de locatiegeschiedenis van gebruikers. Deze locatiegeschiedenis kan door gebruikers zelf worden in- en uitgeschakeld. Google Maps maakt al gebruik van deze locatiedata, om gebruikers een indicatie te geven hoe druk het op diverse plekken is. Daarbij kan Google wel aangeven hoeveel mensen er op een bepaalde locatie zijn, maar niet wie dat zijn. Zo blijft de privacy gewaarborgd.

Laat jij data al voor jou werken?

Ook voor jou als ondernemer kunnen data belangrijke, relevante informatie inzichtelijk maken. Data over demografische kenmerken van je bezoekers bijvoorbeeld, maar ook data over het gedrag van bezoekers op jouw website. Welke leeftijdscategorie bezoekt jouw website? Waar haken jouw bezoekers af? Hoe lang blijven bezoekers op je pagina? Het antwoord op deze en nog veel meer vragen kunnen data je geven. Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Laat het gerust weten, we maken graag vrijblijvend kennis met je!



B2B Leadgenerator Bel me terug